onsdag 24 augusti 2011

Motorstart!!!

En stor dag. Nu är motorn startad i bilen. Som jag har skrivit tidigare så är den ju körd i bromsbänk, men nu är den för första gången körd i bilen. Nu var det ju inte bara att vrida på nyckeln utan lite annat fick fixas först. Eftersom han som trimmade motorn till mig byggde ett eget elsystem till styrboxen så ville jag inte själv börja pilla med elen utan han fick rycka ut en gång till. Som jag skrev i motorinlägget så arbetar han under företaget Luntec.

Två nya relä och en ny säkringsdosa har kommit på plats. Det ena är för att ge bränslepumpen spänningsmatning. Den fanns med i Westfields kabelstam men matning saknades. Det andra är för att ge tändningsmatning till motorns styrbox. För att få information till varvräknaren skarvade vi signalen från styrboxen till Westfields kabelstam.


De första starterna skedde utan att kylsystemet var kopplat så motorn kunde bara köras några sekunder åt gången.

Jag spelade in en liten film med en motorstart. Jag filmade med min mobiltelefon så ljud och bil håller inte riktigt blu-rayklass. I filmen är kylsystemet inkopplat. Det kommer jag att beskriva i nästa inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar