lördag 13 augusti 2011

Backljusgivare


För att tända backljuset så behövs så klart en backljusgivare. Många av smådetaljerna i bygget är till äldre Fordar. Växellådan är en TYP-9 från Sierran och vissa Sierradelar börjar bli knepigt att få tag på. Jag chansade och åkte in till Ford. De hade en backljusgivare som legat på hyllan i 12 år.

Så här ser givaren ut. Det är en mikrobrytare som påverkas av en klack på växelspaken när den förs till backläge.






Här ska den sitta.








På kabelstammen från Westfield fanns inte nödvändigt kabeldon för att koppla in givaren. Jag åkte till tre skrotar men det gick inte att hitta rätt kablage. Istället så hittade jag på en egen lösning, kanske inte så snygg men fungerande. Jag tog skarvhylsor som gick att klämma fast på givaren. I den klämde jag också fast kontakter för att koppla in i kabelstammen.



Jag klippte bort kabeldonet på stammen och klämde dit kontakter till givarkopplingen. Sen var det bara att koppla in.






Backljus!!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar