lördag 27 augusti 2011

Kylsystem

Kylsystemet är nu färdigkopplat. Jag köpte för längesedan en slang och rörsats av Roadster bil, fram tills nu har den bara legat och samlat damm.

Det här är ett av rören från satsen. Det går via en förgrening från slangen till vattenpumpen upp till expansionskärlet och returen från värmaren. På grund av hur jag har placerat bla batteriet så passade det inte som det var utan jag sågade av det och ersatte den långa rörbiten med slang.




En bild på inkopplingen. Jag har kopplat efter Westfields rekommendationer.







Motorns vattentempgivare matar numera Linkboxen. Så för att få någon information till vattentempmätaren fick jag sätta en givare direkt efter termostathuset. Det blir inte 100% rätt tempvisning men ändå tillräckligt tror jag.




Det övre röret är okylt vatten direkt ifrån temostathuset. Det nedre är det som går till vattenpumpen. Där syns också förgreningen jag skrev om tidigare.





Övertrycksskyddet på kylaren får i det här fallet pluggas igen. Annars blir det till att torka kylvätska i hela garaget. Jag antar att det används om bilen inte har ett expansionskärl.





Översiktsbild på det allt mer uppfyllda motorrummet. Ett problem jag har just nu är att den elektriska termostaten på kylaren inte öppnar så att elfläkten går igång. Detta trots att jag har kört motorn till ca 100 grader vattentemp. Jag får väl återkomma till hur jag löser det.



2 kommentarer:

  1. Kusinen på Planeternas31 augusti 2011 kl. 16:21

    Du får snart bli färdig så jag hinner använda den

    SvaraRadera