torsdag 18 augusti 2011

Ack denna el.

Det största felet med manualen från Westfield är att den inte är uppdaterad. Vissa saker stämmer inte utan får kluras ut på egen hand. Den här gången var det två saker i kabelstammen som visade sig vara sammanlänkade. När allt var kopplat så fick jag inte liv i tutan och varningsblinkers. Jag satt ett bra tag och läste manual och kabelschema. Multimetern fick också luftas lite. Det visade sig att tutan och varningsblinkersen delade vissa kablar. Dock saknade de matning. Av någon anledning fanns det inte matning till varningsblinkersknappen. Här ska byglas.

Varningsblinkersen ska ju som på alla andra bilar funka även med tändningen frånslagen. Så länge batteriet är anslutet så finns det permanent matning till tändningslåset. Bilden föreställer kabelstammens anslutning som kopplas till tändningslåset. Ifrån den så byglade jag ( rättare sagt min elkopplande kompis från tidigare inlägg) till...







kabeln för permanent matning i varningsblinkersknappen. Kablaget till tutan går genom det här kabeldonet så vips funkade båda felande funktioner. Även om jag har byglat så är kablaget fortfarande uppsäkrat vilket jag märkte när mina första byglingar börjde bli lite väl avancerade med brända säkringar som följd.




Här är en lagom stressande bild på instrumentpanelen med allt kopplat. Det är nog tur att det är så få elektriska funktioner i en sådan här bil.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar