söndag 29 januari 2012

Vindruta & speglar

Nu är bilen nästan komplett. Vindrutan med dess backspeglar har kommit på plats. Det finns lite olika varianter av vindskydd att välja mellan. Det finns olika vindavvisare och en liten ynklig ruta som kallas Brooklandsruta. Personligen så vill jag ha så mycket komfort som det nu går att få i en sådan här bil så jag valde en riktig vindruta.

Backspeglarna kommer från Rover 100 och behöver justeras lite för att passa i hållarna.







Så här ser det ut monterat. Hållarna till rutan i polerat stål.








Det kan tyckas nervöst att ta upp hål och montera rutan men egentligen passar hållarna bara på rätt sätt. Alla mått finns bra beskrivet i manualen. Hållarna följer formen på scuttlen, så ser det bra ut så är det förmodligen ganska rätt. Dock så ville manualen ha ett mått mellan rutans kant till röret bakom ryggstödet som jag inte kom överens med. Jag har olika westfieldmanualer och där står dessutom olika mått. Bestämmer jag mig för att montera suflett så får vi väl se om det blev tokigt.


Rutan och en torkare provmonterat.









Slutresultatet blev jag nöjd med. Rutan ligger inte an mot scuttlen hela vägen och det är helt i sin ordning enligt Westfield. Glipan i underkant ska tätas med silicon. Sedan ska en panel läggas över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar