tisdag 10 januari 2012

Noskonen monterad.

Nu är nästan hela karossen monterad. Bilen har blivit lite spetsigare nu när noskonen har kommit på plats. Jag tycker att manualen har en del att önska här.

I ramen finns färdiga mutternitar för att montera noskonen, en på var sida. Dock så skulle jag inte förlita mig på bara dessa. Det är här jag tycker manualen är knepig. Ibland går det tyvärr bara att använda den som vägledning.




Noskonen ligger uppe på den stora karossdelen. Mutterniten sitter där jag har satt den främre maskeringstejpen. När konen sedan skruvas fast så blir ju vinkels helt fel med konen nedåtvinklad. Därför gjorde jag de här mellanläggen mellar ramen och konen för att få vinkeln rätt.



Det här beskrivs inte alls i den medföljande manualen. Noskonen måste ju så klart stöttas underifrån också. Det gjorde jag med det här triangelformade fästet. Jag har sett på andra byggsidor att folk bara har skruvat fast det direkt i konen. För mig så känns det lite riskabelt med tanke på hur tunn glasfibern är. Därför gjorde jag den här plåten så att punktbelastningen ska spridas ut.



Monterat och klart. Som sagt så har bilen blivit lite spetsigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar