onsdag 13 juli 2011

Elsystem

Att få rätt på elsystemet är något jag har skjutit upp hela tiden i bygget. Jag köpte Westfields kabelstammar som består av en chassiestam och en motorstam. Det är ganska bra beskrivit i byggmanualen. Vissa fel finns men de är lätta att undvika. jag har varit fantastiskt seriös och fäst allting noggrant i kardantunnels. Givetvis glömde jag att fota det. Jag orkar inte riva ut motorn en gång till bara för att fota så det får vänta.

Jag tog hjälp av en kollega för det här. Han är ju elare så han borde ju tyck sånt är kul. Jag bävade för det men elsystemet var faktiskt kul att hålla på med när jag väl satte mig in i det.






Säkringsdosorna satte jag på plats för länge sedan men resten av kablaget har bara legat. Här syns fästet för batteriet och styrboxen till motorn.





Här ska kopplas. Det är väldigt mycket som ska kopplas till instrumentbrädan. Här beskriver manualen allt riktigt bra så egentligen är det inget svårt.






En batterifrånskiljare är ett krav enligt många försäkringsbolag för amatörbyggda bilar. För att slippa lyfta motorhuven hela tiden ville jag ha den lätt åtkomlig ifrån förarplats. Jag placerade den på kardantunnelplåten strax framför växelspaken. Batterikablen har jag klammat till ramen under plåten. Detta gjorde att plåten knappt går att rubba på. Därför delade jag plåten på mitten, dels för att enkelt kunna installera växelspaken men även för att komma åt klammrarna.

Lamporna ligger löst än så länge för att jag ska kunna kolla att allt funkar. Min kollega fixade med kabeldonen till lamporna. Allt nödvändigt följde med kabelstammen.






Varde ljus. Det funkar, det känns som ett stort steg.







Nu är det en hel del kopplande som är gjort framförallt på motorn. Jag kommer att visa det i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar