måndag 11 juli 2011

Bromsreducerventil

En sak som besiktningsmannen från SFRO sa och som han hade helt rätt i var att jag borde installera en bromsreducerventil. Eftersom jag har en enkel huvudbromscylinder till både fram och bakbromsarna så måste jag ha det. Det var ingen anmärkning i besiktningen utan ett tips och jag måste förmodligen ha den för att klara bromsproven vid slutbesiktningen.

Bakbromsarna får inte låsa före frambromsarna. Det är speciellt viktigt vid en hård inbromsning när bilen blir lätt i bakvagnen. Med en bromsreducerventil kan man justera bromstrycket till bakbromsarna. Ventilen som jag har installerat kan minska trycket med upp till 57%

Jag har installerat en Willwood redcerventil. Jag satte den på den vänstra motorrumsplåten. Det är nog tredje gången jag drar om bromsröret till bakbromsarna här framme så det börjar se lite krokigt ut. I nuläget har jag ingen möjlighet att justera in trycket utan det får vänta till det är dags för provkörning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar