En stor milstolpe. Äntligen har jag kunnat montera motorn.

Halvvägs in. Det är mycket knixande för att få i den utan att slå emot bromsrören.
Biltemas motorlyft är riktigt smidig och inte allt för dyr. Jag fick antställa min bror en stund. Jag misstänker att han vill köra bilen också så då får han väl ha en hand med i bygget.

På plats i bilen. Eftersom bilen är så smal så blev det lite meck med motorlyften. Vi fick flytta på pallbockarna ett par gånger.

Kardanen är instoppad i växellådan. Längst fram har den en splinesad axel som ska passa in i lådan. Det är därför kardanen får skruvas fast på diffen innan motorn monteras.

Motorkudde och motorfäste monterat och fastdraget. Jag använder vit låslack överallt på bultar och muttrar. Det är det enklaste sättet att se om förbanden har börjat röra på sig.

Under växellådan sitter en plåt för växellådsfästet. Chassiet är egentligen anpassat för Fords MT-75 låda, jag använder TYP-9 så jag fick ta upp nya hål till fästet.

Så här ser det ut underifrån.
Snygg rattmuff! Ska du ha den i willysen? Annars ser bra ut. Tittar inom en runda på söndag! JOS..
SvaraRaderaDet må se ut som en rattmuff, men det är bara ett skydd.
SvaraRaderanice!
SvaraRaderaHur går det med byggandet? Länge sedan det postades något och det vore kul att se hur det går!
SvaraRaderaJa det har gått trögt nu ett tag. Roadster bil har gått i konkurs.
SvaraRaderaJust det, hörde det. Hoppas det inte drabbar dig alltför mycket. Jag går lite i funderingar att bygga mig en sjua, med kit från Westfield. Jag är ingen höjdare på att skruva bilar och har ingen lust att jaga delar från diverse olika ställen. Tänkte istället köpa allt från Westfield. Vet du om det blir några problem hos SFRO/SBP om man köper alla delar från Westfield och skruvar ihop själv? //Thomas
SvaraRadera