onsdag 28 mars 2012

Wide track

Jag har inte ens registrerat bilen ännu, ändå håller jag på att uppgradera. Jag har monterat ett wide track kit på bilen. Som namnet antyder så breddar det spårvidden på framvagnen. Jag hade tänkt göra det efter att ha kört den första säsongen. Problemet var att när jag provade skärmarna på skärmfästena så gick det inte svänga fullt utan att skärmarna tog i karossen, och då är ändå svängradien riktigt dålig med Westfields styrväxel.


Så här mycket skiljer mellan de gamla länkarmarna mot de nya. Det skiljer fem cm per sida.








Eftersom spindeln sitter fem cm längre bort nu så räcker inte armarna på styrväxeln till. Därför behöver en förlängare monteras. Ironiskt nog måste armarna först kortas 15 mm per sida.






Här sitter förlängaren monterad. Armen måste kortas för att avståndet ska bli rätt och den måste ju så klart sitta inskruvad ett antal gänger.







Här tog jag en bild för att visa skillnaden efter att ha monterat klart högersidan. Det gör en hel del för utseendet. Dessutom borde det minska problemet med bumpsteer som besiktningsmannen anmärkte på vid SFRO1.







Konstruktionen är lite annorlunda på den nya övre länkarmen jämfört med den gamla. På den tidigare skruvades kulleden till spindeln in i ett gängat hål. Nu skruvas den in i en lös gängad insats. Den måste därför spännas åt ordentligt från insidan också. Jag gillar ju att låsa mina skruvförband, därför fick låstråden åka fram igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar