lördag 3 september 2011

Vevhusventilation

Nu har jag fixat till vevhusventilationen på motorn. Zetecmotorn har positiv vevhusventilation med ventilering på två ställen. På gamla bilar leddes gaserna bara ut i moder natur, men så kan vi ju inte ha det hu för tiden. Original så leds gaserna tillbaka till insuget så att de förbränns, men jag har ju som bekant bytt till ett Jenveyinsug där det inte funkar. Dessutom är det bättre för motorn att leda dem någonannanstans. Till en catchtank till exempel.

Det ena utloppet sitter i ventilkåpan. Har jag nu börjat med stålomspunnen slang på bilen så måste jag ju fortsätta med det. Jag måste ju tänka lite på stilen.






Det nedre utloppet sitter vid vevhuset. Här sköts det via en PCV-ventil (positive crankshaft ventilation) som funkar som en backventil. Då kan motorn inte få in luft den här vägen.





Här sitter catchtanken. Gaserna som trycks in i tanken måste ju ut därifrån också därav filtret. Eventuell olja samlas upp i tanken. Det lilla fästet gjorde jag själv men tanket köpte jag på Ebay. Det är en riktig guldgruva har jag upptäckt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar