onsdag 19 januari 2011

En uppdatering om motorn

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har det hänt en del med min motor. Då motorbiten förmodligen är det jag kan minst om i det här bygget så tyckte jag det var lämpligt att få lite hjälp med den. Som jag skrev så är det en på min brors jobb som håller på med sådant här under företagsnamnet LUNTEC.

Jag hade väl hela tiden planer lite i bakhuvudet på framtida modifieringar av motorn. Jag hade tänkt att börja med original ECU men hade ingen egen. Dessutom hade jag inte kablaget som behövdes. Så då tänkte jag helt plötsligt att varför inte göra det ordentligt med en gång. Skulle jag i framtiden vilja trimma motorn så är inte orginal ECU och insug lämpliga att arbeta med. Jag tror att ska man börja trimma så är det med detta man ska börja.


Motorn har fått spjällhus och insug från Jenvey, ECU från Link, generator, brythjul och rem monterad. Dessutom är den inmappad i bromsbänk som jag beskrev i ett tidigare inlägg.






Så här ser insugstrattarna ut med luftfiltret borta,







Så här ser det ut från en annan vinkel. Det är nästan synd att dölja insugen med ett luftfilter.







Bränsleregulatorn sitter monteras på returen.







Generatorn är monterad med ett snyggt aluminiumfäste.







En skillnad mellan Zetec 1.8 och 2.0 är att vattenpumpen går åt olika håll. Jag har Zetec 2.0, och för att få rätt rotationsriktning på vattenpumpen får ett brythjul monteras.





Jag har också passat på att montera oljetrycksgivaren till oljetrycksmätaren från VDO.






ECU från Link. Det är deras minsting som heter G4 Atom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar