söndag 21 februari 2010

Motorn har dockat

Nu har jag satt ihop några av de största komponenterna i drivlinan.

Det här är växellådan som jag köpt. Det är Fords Typ-9 låda och den satt i Sierran. Den är rekonditionerad av Westfield och hela drevsatsen är utbytt. Den är robustare än orginal, så bilen har en viss trimmningspotential. Uväxlingen är dessutom ändrad med en riktigt hög etta. Min bil kommer ju att väga hälften av vad Sierran vägde så den här lådan kommer nog att passa som en keps.




Här har jag skruvat fast sprängkåpan som jag visade i ett tidigare inlägg.








Så här ser den ut inuti med växellådans axel genomförd.







Kopplingsgaffeln monterad. Jag köpte den ny hos Ford men det börjar bli svårt att få tag på delar till Sierran. Gaffeln sticker ut ur sidan på sprängkåpan och det är på den som kopplingsvajern fästs.






Urtrampningslagret monteras på axeln framför kopplingsgaffeln.







Så här ser hela paketet ut ihopmonterat.







Bak på växellådan sätts växellådsfästet. I bilen ska det fästas i en plåt i kardantunneln.






Jag passade också på att montera startmotorn.






1 kommentar:

  1. glömde du plattan å lamellen? hehe. litta jobbigt att sätta dit de sen väl :)

    SvaraRadera